Anssi Mänttäri:
SAUNAVIERAS
(Suomi 2012) 98 min

Kopiot: 2k DCP

Tekstitysvaihtoehdot:

Elokuvan kotisivut

ENSI-ILTA 23.3.2012

Juliste (pdf)

DEALERIT:
Dealer mv (pdf)
Dealer 4v (pdf)

PRESSIKUVAT:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anssi Mänttärin uusin elokuva SAUNAVIERAS saa ensi-iltansa 23.3.2012. Mänttärin poikkeuksellisen pitkä ja tuottelias ura (mm. 45 ohjausta, 35 käsikirjoitusta, 33 tuottajaroolia, 19 näyttelijäroolia, pukusuunnittelua ym. 60-luvulta alkaen) saa siis jatkoa SAUNAVIERAAN ja mahdollisesti kolmen muun kevätensi-illan verran (tästä myöhemmin).
 
Anssin työtapa on nopea ja kotimaisen elokuvan historian sitkeimmästä päästä. Aina ei rahoituskuviot ole täysin selvillä ja rahoituskanavien nuivahko suhtautuminen ei ole lannistanut ohjaajaa. SAUNAVIERAS aloittaa Helsingissä Kinopalatsissa ja Tampereella Arthouse Cinema Niagarassa.
 
Synopsis:
Tämä elokuva kertoo ystävyyden syntymisestä. Koska kyseessä on suomalaisista miehistä prosessia auttaa
niin viina kuin saunakin. Mutta ystävyys sotkee bisneksen ja niinpä elokuvassa ajaudutaan moraalikysymysten äärelle. Ja moraalihan venyy ja paukkuu kuin purukumi. Elokuva tuskin vastaa mihinkään, mutta esittää paljon kysymyksiä.
 
Ohjaajan sana:
”Minkä sille voin, että tällaisia ihmisiä on. Onneksi tärkeilevät, narsistiset tyypit ovat naurettavia ja sitä kautta hauskoja. Vai olisikohan huumorintajuton, helpon elämän etsijä vielä pahempi. Tällaista pohdintaa tämä yhteiskunta tuottaa. Miksi tämä tapahtuu Lapissa? Täytyyhän näille ihmisille jotain vastapainoa olla.”
–Anssi Mänttäri

SAUNAVIERAS / ROOLIT
Hannu Nieminen - Jone Takamäki
Jalo Rautakumpu - Kari Väänänen
Liisa - Raisa Vattulainen
Armi - Anni Tani
Ylermi - Ilkka Heiskanen
1. taksikuski - Sampo Laine
2. taksikuski - Juha Tiuraniemi
3. taksikuski - Urpo Matero
Narikkatyttö - Minttu Törmänen
Hovimestari - Heikki Valkama
Kriitikko - Vesa Suomalainen
Seuralainen - Kaisu Petäjäniemi
Mervi - Hanna Onttonen
Jaana - Riitta Tauriainen
Tapsa - Anssi Mänttäri
Portsari - Katja Postila
Baarimikko - Joonas Ranta
Asiakas - Raimo Mannermaa
Paikallinen - Jorma Karjalainen
 
RYHMÄ
Ohjaus, käsikirjoitus, tuotanto: Anssi Mänttäri
Tuotantopäällikkö: Heikki Valkama
Kuvaaja: Dave Berg
Kamera: Mauri Lähdesmäki, Paavo Virtanen ja Mikko Vähätalo
Valot: Tazu Ovaska, Sampo Laine, Kai Tuomola ja Jussi Suokko
Tuotantosihteeri: Hanna Onttonen
Ääni: Petri Varpiola ja Matias Hakala
Kuvaussihteeri: Joonas Ranta
Maskeeraaja: Terhi Väänänen
Still-kuvaaja: Lauri Yli-Tepsa
Apulaisohjaaja: Sanna-Maari Tyysti
Koordinaattori: Vesa Hauhia
Kirjanpito: Aino Hynynen

Ohjaajasta:
Anssi Mänttäri (s. 1942) on Suomen pitkälinjaisimpia ja sitkeimpiä elokuvaohjaajia. Hän on myös käsikirjoittaja, tuottaja, näyttelijä ja muusikko. Mänttäri aloittia elokuvauransa kameran edessä Mikko Niskasen SISSIT (1963) ja siirtyi hiljalleen järjestäjän, apulaisohjaajan ja tuotantopäällikön tehtäviin mm. Niskasen, Jörn Donnerin, Erkko Kivikosken ja Teuvo Tulion elokuviin. Vuonna 1976 hän ohjasi ensimmäisen pitkän näytelmäelokuvan PYHÄ PERHE, Jussi-palkitussa roolissaan Lasse Pöysti. Ei ole montaa varteenotettavaa suomalaista näyttelijää, joka ei olisi yltänyt Mänttärin elokuvassa parhaimpaansa Matti Pellonpäästä Martti Suosaloon.
 
Aikana jolloin suomalainen näytelmäelokuva käyttäytyy kasvavassa määrin kuin jokin markkinavoimien epämuodostunut, huomionkipeä jälkeläinen, kaipaamme elokuvaa, joka kävelle ylpeästi omilla jaloillaan ja omalla tyylillään tietoisena ilmaisunsa vahvuuksista ja mahdollisista heikkouksista, anteeksipyytelemättä ja itsevarmasti omaa aikaansa heijastaen. Se henkilökohtainen ja intiimi ihmiselämän havannointi, jota Anssi Mänttäri on harjoittanut useissa charmikkaissa teoksissaan, kuuluu harvinaiseen ilmaisurekisteriin, jonka arvo nousee vuosi vuodelta. Fassbinderista Woody Alleniin Mänttärillä on sukulaisensa modernin elokuvan suuressa linjassa, mutta hän on välttämättömällä tavalla terävöittänyt sitä pohjoismaista käsin. Hänen aiheensa ovat kuin antologia siitä, millaista elämä oli 1980 - ja 1990 luvuilla – unohtamatta sitä, että Mänttärin taistelu persoonallisten elokuviensa puolesta jatkuu tiiviinä.
 
Mänttäri ei koskaan ole ollut virallisten rahoituskanavien erityisessä suojeluksessa. Jokainen tuotanto on merkinnyt taistelua. Sen taistelun tuloksena on syntynyt korvaamaton aarreaitta kenelle tahansa Suomen lähihistoriaa tutkivalle. Se, että Mänttärin lavea tuotanto on ollut onnettomissa oloissamme ylipäätään mahdollista tehdä, on arvoitus, jota kukaan tiedemies ole vielä kyennyt ratkaisemaan. Mänttäri on aina löytänyt tavan tehdä omaehtoista elokuvaa, koskaan rahaan kompastumatta. ”Se on sellainen juttu, että jos Anssi ei olisi niitä elokuviaan tehnyt, niin ne olisivat jääneet tekemättä.”, totesi elokuvaohjaaja Eeero Tuomikoski hieman ennen kuolemaansa. –Eero Tammi